Tampere Flute Fest -festivaali järjestetään 24–25.4 SemiLiven jakelussa sekä osittain Facebookissa. Festivaalin ohjelmisto tarjoaa kulttuuria ja taidetta jokaiselle mestarikoulutuksien, orkesterien sekä kilpailuiden muodossa. SemiLive haastatteli festivaalin johtajaa Beatriz Macíasia sekä tuottajaa Petri Mäkiharjua.

– Tampere Flute Fest on kansainvälinen onlinefestivaali, joka järjestettiin ensimmäisen kerran viime vuonna. Viime vuonnakin Tampere Flute Fest oli tarkoitus järjestää livenä Tampere-talossa, mutta rajoituksien iskiessä päälle se piti tietenkin siirtää onlinetapahtumaksi. Tapahtuman jälkeen meillä oli isot suunnitelmat tälle vuodelle. Tarkoitus oli pitää kolmen päivän livetapahtuma Tampere-talolla, mutta nyt suunnitelmat ovat muuttuneet ja järjestämme kahden päivän onlinetapahtuman. Petri kertoo.

Festivaali järjestetään lauantaina Facebookin välityksellä mestarikurssien merkeissä Tampere Flute Festin omilla Facebook sivuilla ja sunnuntaina SemiLiven palvelussa striimataan festivaalin pääpäivä, mikä on täytetty monipuolisella ohjelmalla. Beatrizin mukaan festivaali antaa huilisteille enemmän vuorovaikutteisia ja maailmanlaajuisia mahdollisuuksia.

– Tampere Flute Festissä nähdään kansainvälisiä vieraita ympäri maailmaa, kuten artisteja ja opettajia ja nuoria lahjakkaita muusikoita. Iso osa tapahtumaa on nuortenkilpailut, mihin on tänä vuonna saatu ennätysmäärä osallistujia ja olemmekin saaneet satoja hakemuksia ympäri maailmaa. Lauantai 24.4.2021 on varattu mestarikursseille, joista osa toteutetaan etänä Facebookissa ja meillä on osallistujia ympäri maailmaa. Petri kuvailee lauantain ohjelmaa.

– Sunnuntai 25.4.2021 on festivaalin pääpäivä. Olemme keränneet siihen kohokohdat koko festivaaliohjelmasta ja striimaamme sen Tampere-talosta kello kahdestatoista ilta kahdeksaan. Ohjelmassa on luvassa mm. lastenkonsertti, viimevuotisen kilpailujen voittajan konsertti sekä tähtivieras Silvia Careddu, joka on maailmankuulu huilisti. Hän on itseasiassa ainoa suunniteltu ulkomaalainen esiintyjä, joka tuodaan Suomeen. Sylvia pitää yhden mestarikursseista ja hänellä on oma konsertti sunnuntai-iltapäivänä. Sunnuntai-ilta huipentuu gaalakonserttiin, jossa julkistetaan myös kilpailun voittajat. Petri kuvailee.

– Tänä vuonna nähdään kaksi erikoistapahtumaa, kun Pikku Kakkosesta tuttu Veera Degerholm osallistuu lasten konserttiin. Tämän lisäksi nähdään pohjoismaista inspiraation saanut gaalakonsertti, joka järjestetään yhteistyössä huippu muotisuunnittelijan Jukka Rintalan kanssa. Beatriz lisää.

Tampere Flute Fest on kansainvälinen festivaali, minkä järjestäminen vaatii paljon työtä, mutta on myös toivottu konsepti musiikkimaailmassa.

– Kansainvälisen festivaalin järjestäminen on äärimmäisen mielenkiintoista ja antoisaa, vaikka siinä on hirveästi työtä. Mutta selkeästi tällaiselle festarille on ollut tilausta ja se on löytänyt suomalaiset alan ihmiset, mutta ilahduttavasti myös kansainvälisen yleisön. Olemme saaneet todella hyvää palautetta kansainvälisesti ja nyt meillä on yhteistyökumppaneina alan merkittäviltä firmoja ympäri maailmaa. Ilman yhteistyökumppaneiden tukea, tämä festivaali ei olisi edes mahdollista toteuttaa. Heidän lisäkseen meillä on yhteistyökumppaneina alan harrastajapiirejä ympäri maailmaa. Jokaiselta mantereelta löytyy paikallisia harrastajia ja huiluclubeja, joilta on tullut todella hyvää palautetta toteutuksesta sekä ideasta, koska tänä aikana kaikki kaipaavat livetapahtumia ja kilpailuja. Nyt me pystymme tarjoamaan vaihtoehdon näille tapahtumille ja haluamme tarjota sen nimenomaan priimalaatuisena ja ammattimaisena, eikä pelkkänä Facebook livenä. Petri kertoo.

Silvia Careddu esiintyy festivaaleilla

Festivaali järjestettiin myös viime vuonna, jolloin päätös muuttaa livetapahtuma onlinetapahtumaksi tuli nopeasti. Petri kehottaa myös viimevuoden osallistujia tulemaan mukaan tänä vuonna.

– Tämän vuotinen tapahtuma on entistä paremmin toteutettu ja olemme oppineet paljon viime vuodesta. Festivaalilla on tietenkin myös uudet artistit ja uudet kujeet sekä todella tasokkaat kilpailut. Spesiaalina juttuna haluamme tuoda esiin lastenkonsertit, jotka sopivat myös ihan pienimmille. Festivaaleilla on tarjontaa vauvasta vaariin ja ohjelmakokonaisuudesta löytyy jokaiselle jotain. On myös mahdollisuus valita ohjelmistosta itselleen sopiva pätkä, jos ei halua ostaa koko päivän passia. Petri kertoo.

– Vaikka ei olisi huilumusiikin suuri ystävä, kannattaa silti ehdottomasti osallistua. Kyseessä kuitenkin on monipuolinen kulttuuritapahtuma, joten siellä on monipuolinen kattaus sisältöä ja pyrimme tuomaan kulttuuria kotikatsomoihin mahdollisimman monipuolisesti. Festivaali ei ole suunnattu siis pelkästään sille yhdelle tiukalle kohderyhmälle, vaan kaikki tapahtumien ja kulttuurin ystävät ovat tervetulleita mukaan. Petri kertoo.

– Ammattimaisesti suoratoistona Tampere-talosta voimme tarjota katsojillemme laadukkaan tapahtuman. Ja mikä tärkeintä, se antaa yleisöllemme mahdollisuuden sukeltaa tapahtumapaikalle kanssamme ja kokea samat tunteet, jotka saisivat todellisessa live-tapahtumassa. Uskomme "huipputason" tilojen, taiteilijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, että vuoden 2021 Tampere Flute Fest nostattaa, inspiroi ja on kaikkea mitä yleisömme odottaa! Beatriz lisää.

Odotukset festivaalista ovat molemmilla korkealla. Beatriz odottaa festivaalin antavan ainutlaatuisen, merkittävän ja positiivisen vaikutukseen kulttuurimaailmaan.

– Omat odotukseni festivaalissa ovat korkealla. Toivomme, että teemme lipunmyynnillisesti ennätykset ja ennen kaikkea toivotaan, että saadaan toteutettua suunniteltu Festivaali mahdollisimman korkealaatuisena ilman mitään teknisiä ongelmia, mitkä ovat aina mahdollisuus online-tapahtumissa. Toivomme kuitenkin, ettei mitään yllätyksiä tule ja saamme vedettyä tyylikkään tapahtuman alusta loppuun asti. Petri kuvailee tapahtumaa.

– Odotamme festivaalillamme olevan ainutlaatuinen, merkittävä ja positiivinen vaikutus kulttuurimaailmaan Suomessa ja muualla maailmassa! Kehittyneen tekniikan ansiosta maailmasta on tullut paljon helpompi tavoittaa. Tämä antaa meille mahdollisuuden tuoda tämän vuoden festivaali kaikkien saataville ja tarjoaa ttilaisuuden tavoittaa laajempaan ja monipuolisempaa yleisöä. Beatriz kertoo.

Liput ja lisätiedot Tampere Flute Fest 2021 -tapahtumaan löydät tältä sivulta.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="48874"]

Mariska & Jouni Aslak, Sandhja, The Black Bubbles sekä Johanna von Hertzen esiintyvät yhteiskonsertin muodossa SemiLivessä 14.4.2021! Konsertin tarkoituksena on tukea 1981 HELSINKI -yrityksen toimintaa, jonka toinen perustaja on The Black Bubbles -yhtyeen jäsen Niina Klemetti. SemiLive haastatteli konsertin artisteja.

Mariska on 1981 HELSINKI -myymälän tyytyväinen asiakas ja haluaa tukea pienyrityksiä vaikeina aikoina. Mariska pitää tärkeänä sitä, että vaatteilla on kasvot.

– Olen ollut 1981 Helsingin tyytyväinen asiakas, ja kun Niina kertoi tällaisesta tuki-ideasta, lähdin mielelläni mukaan.

– Minusta on kiva, kun vaatteisiin liittyvä tuotanto ja suunnittelu tapahtuu lähellä ja ympäristöystävällisesti. Minulle on merkityksellistä, kun minun vaatteentekijäni saa kasvot eikä se ole vain joku riisto halpistuote. Tietenkin haluan supportata pienyrityksiä tällaisena aikana. On sanomattakin selvää että 1981 HELSINKI -vaatteet ovat minun mielestäni hyvännäköisiä.

1981 HELSINKI edustaa samanlaisia arvoja muodin saralla kuin Jouni Aslak. Hän arvostaa kestävää kehitystä ja uskoo pienyritysten pitävän kehityksen käynnissä ja katukuvan kiinnostavana.

– Lähdin messiin, sillä 1981 HELSINKI edustaa sellaisia arvoja, johon muodin saralla uskon. Kestävän kehityksen sateenvarjon alla laadukkaasti valmistetut ja kierrätetyt tuotteet, hienot designit sekä unisex-mallit riemastuttavat ja ovat täydellinen vastaliike vallalla olevalle pikamuotikulttuurille, jota kukaan ei myönnä suosivansa, mutta jonka markkinaosuus silti dominoi koko alaa maailmanlaajuisesti.

– Toimin itsekin ”pienyrittäjänä” tai todenmukaisemmin sanottuna itsenityöllistäjänä, joten tiedän, kuinka kokonaisvaltainen elämäntapa se on. Pienyritysten olemassaolo niin vaate– kuin muillakin aloilla pitää kehityksen käynnissä ja luo uusia ajatuksia sekä tapoja toimia. Siten se ohjailee myös suurempia toimijoita, jotka ovat hitaammin kääntyviä laivoja. Lisäksi ilman 1981 Helsingin tapaisia tekijöitä, katukuva olisi paljon tylsempi.

Sandhja kuvailee järjestettävää konserttia osoitukseksi yhtenäisyydestä ja toverillisuudesta. Kuluttajan on myös helppo tukea pienyrittäjiä summasta riippumatta.

– Järjestettävä konsertti on osoitus yhtenäisyydestä ja toverillisuudesta, ei pelkästään 1981 HELSINKI -vintageliikettä kohtaan, vaan kaikkien pienyrittäjien ja taiteilijakollegojen korona-ajan selviytymistaistelun puolesta!

Sandhja

– Kuluttaja voi helpoiten tukea pienyrittäjää ostamalla yrityksen palveluita ja tuotteita, summasta riippumatta, sekä positiivisesti mainostamalla yrityksen toimintaa. Jokainen tukimuoto on tärkeä niin taloudellisesti kuin henkisestikin; yhteisön osoitus yrityksen tärkeydestä yhdistettynä rahalliseen tukeen luo toivoa ja rohkaisee yrityksen selviämistaisteluun.

Niina Klemetti on The Black Bubblesin jäsen ja toinen 1981 HELSINKI -myymälän perustajista. Konserttiin osallistuminen tukee 1981 HELSINKI -myymälän lisäksi myös muita suomalaisia pienyrittäjiä.

– Järjestettävä konsertti auttaa meitä pienyrittäjiä ja meidän kauttamme myös alihankkijoitamme ja toimittajiamme. Alihankkijamme ovat itsekin suomalaisia pienyrittäjiä, ja ostamme materiaalimmekin valtaosin kotimaisilta toimijoilta.

– Ostamalla lipun livestriimiin, katsoja tukee suomalaisia pienyrittäjiä laajalla kaarella. Konsertin tuella autetaan 1981 HELSINKI:ä selviytymään kiinteistä kuluista koronan aiheuttaman myyntikadon takia ja pitämään alihankkijamme aktiivisina loppukevään ajan, jonka jälkeen toivomme tilanteen helpottavan kaikilta osin.

Liput ja lisätiedot tukikonsertista löydät tästä linkistä.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="48713"]

Jones häkkinen on muusikko, animaattori, tuottaja ja yksi SemiLiven ydintiimiläisistä. Jonesin Podcast Sunnuntaipoikaystävä on kuunneltavissa SemiLiven palvelussa. Podcastissaan Jones haluaa tuoda esille monenlaisia tarinoita ja pitää luovuutta yhtenä podcastin ankkureista.

– Viestintä on aina ollut osa elämänkokemustani. Olen aina uskonut paljon kommunikaatioon ja se on näytellyt elämässäni isoa roolia. Uskon podcastien mahdollisuuteen tarinoiden välittäjänä ja elämme ajassa, jossa me tarvitsemme monipuolista viestintää. Tarvitsemme tarinoita ja hyviä ihmisiä kertomaan niitä tarinoita. Lisäksi tarvitsemme ihmisiä, jotka osaavat kysyä oikeita kysymyksiä. Koen itse olevani sellainen ihminen, jolla on kyky kommunikoida ihmisten kanssa luonnollisesti. Koen saavani paljon irti ihmisistä ja osaan löytää ihmisten kanssa nuotin, jolla toinen keskustelee luontevasti. Lisäksi koen taitoon olla kiinnostunut toisista ihmisistä ja ehkä juuri se on sellainen ydinasia itsessäni. 

– Podcastiin tämä yhdistyy niin, että taito olla oikeasti kiinnostunut ihmisestä tuo parhaat puolet esiin siitä ihmisestä. Se tuo esille tarinan mitä se ihminen itse haluaa kertoa. Ehkä tätä kautta itse olen lähtenyt muovaamaan Sunnuntaipoikaystävä podcastia. Miten me saadaan ulos se, mitä ihminen oikeasti haluaa meille kertoa. Koska se ei välttämättä ole se, mitä ihminen alkaa kertomaan, jos siltä kysyy vain yksinkertaisen kysymyksen.

– Minun mielestäni on kova tarve sille, että me kuulemme monipuolisesti monenlaisia tarinoita ja että meillä on ihmisiä, jotka kysyvät monenlaisia kysymyksiä. Se on minun oma lähtökohtani sille, miksi olen halunnut alkaa tekemään podcastia ja miksi uskon, että on tärkeää tuoda ne tarinat esille. Me kaikki olemme jostain kiinnostuneita, mutta se että ihminen osaa olla muista kiinnostunut on taito minkä voi opetella. 

Jonesin podcast Sunnuntaipoikaystävä keskittyy luovuuteen ja asioihin, mitä esimerkiksi artistit käyvät läpi Suomessa. Tulevaisuudessa Jones haluaisi tuoda mukaan myös arjen luovuuden.

– Luovuudesta puhutaan paljon sellaisena megatrendinä. Tähän mennessä minun podcastissani on käsitelty paljon muiden taiteellisia prosesseja, mutta myös polkuja mitä esimerkiksi levyttävät artistit käyvät läpi Suomessa. Syvällisten haastattelujen ja syvällisten keskustelujen kautta muotoutuu ne mielenkiintoiset, henkilökohtaiset tarinat ja näkemys esimerkiksi siitä, miten musiikkibisnes toimii Suomessa. Niitä asioita minusta tämä podcast käsittelee todella hyvin. 

– Tulevaisuudessa haluaisin sukeltaa vielä syvemmälle siihen, miten luovuus ja prosessit voi vaikuttaa myös niiden elämään, jotka eivät työskentele luovilla aloilla. Kaikki ihmiset ovat tietysti luovia, mutta luovuus esiintyy heidän elämässään eri tavalla.

Sunnuntaipoikaystävä podcast sopii kaikille luovuudesta ja luovista henkilöistä kiinnostuneille. Isoin kiinnostus podcastiin on kuitenkin tullut yhteydestä luovaan tekemiseen.

– Podcast on saanut palautetta ennen kaikkea ihmisiltä, jotka kokevat yhteyttä luovuuteen ja luovaan prosessiin jollain tavalla. Podcastin kuuntelukunta ei ole yhtä tiettyä ikäryhmää, vaan kaikki ihmiset voivat olla kiinnostuneita luovuudesta, koska ihminen kokee yhteyttä luovuuteensa koko elämänsä ajan. Uskon, että Podcastini suurin kuuntelijakunta koostuu ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita luovista ihmisistä ja tekijöistä, mutta ennen kaikkea kiinnostuneita siitä omasta luovasta prosessistaan. 

– Se on yksi syy, miksi olen kiinnostunut tulevaisuudessa laajentamaan podcastia arjen luovuuteen, koska isoin kiinnostus podcastiin on tullut niiltä ihmisiltä, jotka kokevat yhteyttä luovaan tekemiseen. Sen takia haluaisin luoda vielä enemmän sisältöä heille. Mutta sitten toisaalta myös kaikille, jotka ovat kiinnostuneita luovuudesta. Luovuus on podcastissa se lähtökohta. Olen kuitenkin myös kiinnostunut yhteiskunnallisista ilmiöistä ja ihmiskokemuksesta yleisesti. Jotenkin ne ilmiöt ja yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat, vaikka ei tästä koskaan mitään politiikkapodcastia tule. Voisi sanoa, että sellainen arjenluovuus on se ankkuri, mihin suuntaan uskon Podcastin tulevaisuudessa muotoutuvan. 

SemiLiven palvelussa on tällä hetkellä tarjolla Sunnuntaipoikaystävän ensimmäinen kausi. Toisella kaudella kuullaan todennäköisesti enemmän arjen luovuuden tekijöistä.

– Periaatteessa tähän mennessä on nyt tehty yksi kausi. Suunnitelmat ovat auki vielä, mutta todennäköisesti pieni formaatinmuutos on tulossa. Visioin että seuraavalla kaudella haen ehkä enemmän sellaista arjen luovuutta ja sitä, miten luovuus näkyy työelämässä ja kokonaisvaltaisena kokemuksena oman onnellisuuden kautta omaan identiteettiin. 

– SemiLive on hyvä kanava Sunnuntaipoikaystävälle ehdottomasti siksi, että SemiLive alustana edistää samanlaisia asioita kuin minä haluan kertoa ja edistää. Kyseessä on juuri sellainen luova kokemus, omien taitojen ja oman luovan identiteetin laajentaminen niin yleisönä kuin itse kokijana ja tekijänä. Sen edistäminen on osa missiotani ja tämän takia näen, että SemiLiven tarjonta varsinkin tulevaisuudessa tulee olemaan synkassa Sunnuntaipoikaystävä podcastin kanssa. 

– Kannustan jokaista kuuntelemaan podcastin ensimmäisen kauden, että tietää mitä on jo tehty ja siellä on mielenkiintoisia tarinoita. Ja ennen kaikkea podcastin tuleva kausi tulee varmasti olemaan todella hyvä lisä SemiLiven muille palveluille. Se tulee olemaan hyvä kokemus kelle tahansa SemiLiven kuluttajalle.

Tsekkaile Jonesin ilmaiset podcastit tästä linkistä!

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="47000"]

Kristiina ”Krisse” Kivistö on personal trainer, kuntonyrkkeilyohjaaja ja ravintovalmentaja Helsingistä. Kristiina on nyt julkaissut ensimmäisen kuntopiirin SemiLiveen, missä koko keho saa liikettä nyrkkeilytekniikoita hyödyntäen. Haastattelimme Krisseä palvelusta saatavasta kuntopiiristä.

– Treeni sopii kaikenikäisille perusterveille ihmisille, jotka haluavat kohottaa kuntoaan kotona. Treeni sopii erityisesti päätetyöläisille, koska tässä treenissä laitetaan todellakin hartiat liikkeelle ja säännöllisellä harjoittelulla moni on kokenut nyrkkeilyn helpottavat päätetyöstä aiheutuvia hartiajumeja. 

–  Se on koko kehoa kuormittava treeni, jossa liikkeet tehdään suurimmaksi osaksi kolmen liikkeen sarjoina aikaa vastaan. Treenissä käytetään nyrkkeilylyöntejä nostamaan sykettä ja tehdään lihaskuntoa kehon omalla painolla. Mitään välineitä ei siis tarvitse hankkia treeniä varten.

Kristiinan kuntopiiriin ei tarvitse ostaa välineitä ja treeni sopii myös sellaisille, joilla on vähän kokemusta kuntoilusta. Kuntopiiri kehittää hapenottokykyä ja lihaskestävyyttä, sekä on hyvä tuki painonpudotukseen.

–  Jokaisessa liikkeessä käydään läpi tärkeimmät asiat tekniikoista, mihin on hyvä keskittyä. Olen valinnut kuntopiirin liikkeet niin, että ne sopisivat mahdollisimman monelle ja haastavimmista liikkeistä annan myös helpompia variaatioita. Käyn myös nyrkkeilytekniikat läpi, eli ei haittaa, vaikka ei olisi ikinä nyrkkeillyt! Lyönnit tapahtuvat ilmaan lyömällä, eli ei ole vaaraa satuttaa itseään, vaikka lyönnit ei olisi täydellisiä. Mutta jos et ole ikinä tehnyt esimerkiksi kyykkyjä tai punnerruksia, suosittelen henkilökohtaista ohjausta nettivalmennuksen sijasta. 

– Kuntopiirin suoritusajat olen valinnut sen mukaan, että vähän kokeneempikin treenaaja saa hien pintaan, mutta jokainen kuitenkin treenaa oman kuntonsa mukaan. On ok tehdä rauhallisempaan tahtiin kuin itse teen videolla tai lyhyemmän ajan. Kunto kehittyy ja jaksaminen paranee varmasti, kun alat treenaamaan säännöllisesti. 

– Tällä hetkellä varmasti monilla liikunta vähentynyt, kun ryhmäliikunta on tauolla ja työmatkat jääneet pois etätyön takia. Tässä treenissä kehität hapenottokykyä sekä lihaskestävyyttä. Lisäksi laitat veren kiertämään niska–hartiaseudulla ja parannat ylävartalon liikkuvuutta. Treeni sopii myös hyvin painonpudotuksen tueksi. Pääset samalla myös vähän tutustumaan kuntonyrkkeilyyn.

Kuntopiirin vetäminen etänä on Kristiinalle uusi asia, mutta treenejä on tulossa SemiLiven palveluun myös lisää.

– Kuntopiirin vetämisessä etänä on ollut totuttelemista, kun ei näe eikä kuule ketään. Kova halu olisi nähdä treenaajat ja miten liikkeet onnistuvat heillä treenissä. Kiva on ollut kuitenkin saada palautetta osallistujilta treenin jälkeen. 

– Seuraavissa kuntopiirissä keskitytään reisiin, pakaroihin ja keskivartaloon.

Krissen kuntopiirin löydät tästä linkistä!

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="46063"]

SemiLive juhlii tänään 13.3 syntymäpäiviään. Merkkipäivän kunniaksi kyselimme SemiLiven tekijöiltä heidän ajatuksiaan kuluneesta vuodesta. Haastattelussa mukana Johanna Von Hertzen, Jessica Häyhä, Jones Häkkinen, Senni Rissanen sekä Riku Turunen.

Perjantaina tasan vuosi sitten Johanna Von Hertzenille tuli vahva tunne siitä, että kaikki kesän tapahtumat ja keikat perutaan.

– Meidän firmallemme, Storialle tämä tarkoitti sitä, että työt menivät alta lähes 100-prosenttisesti. Makasin sängyllä, tuijotin kattoa ja soitin Balilla asuvalle kollega-Jessicalle, että pitäisiköhän nyt striimata pari keikkaa. Jo ensimmäisessä puhelussa pyörittelin ajatusta “semisti livenä, tyyliin semilive”, josta muotoutui sitten palvelun lopullinen nimi. Semiliven tuottaja Johanna toteaa.

– Puhelun jälkeen rupesin tekemään meidän logoamme saman tien. Tämän jälkeen aloin rakentamaan alustaa striimille, ja tajusin nopeasti, että jos haluamme tehdä tämän kunnolla, tarvitsemme apua. Yks puhelu Rikulle ja hän lähti meidän onneksemme mukaan! Viikon sisällä meillä oli tiimissä myös Senni, Tiina, Jones ja kuvausryhmä. Visuaalisesta identiteetistä vastaava Jessica muistelee.

Puhelusta ei mennyt kuin viikko, kun järjestettiin jo SemiLiven ensimmäinen testilähetys. Into nopeaan tahtiin tuli luonteesta, mutta halulla olla suomen ensimmäinen striimauspalvelu oli vaikutusta.

– Meidän tiimimme luonteeseen kuuluu nopeus ja täysillä tekeminen. Mitään ei kuitenkaan päästetä käsistä huonona ja keskeneräisenä, vaan olemme painaneet jokainen yötä päivää duunia tehdäksemme palvelusta joka päivä hieman paremman. Johanna toteaa.

– SemiLiven ydinryhmä on jokainen tahollaan aika kovissa liemissä uinut ja kokenut porukka, joten toimintakulttuuri oli jo aiemmin muodostunut nopean reagoinnin ja pelottoman toteuttamisen ympärille. Meillä oli iso ja selkeä ongelma ratkaistavana. Loppujen lopuksi tuo viikko tuntui lyhyeltä ajalta vasta kun sitä mietti jälkikäteen, niin tehokasta ja motivoitunutta meidän porukkamme oli ensimetreiltä lähtien. Tuotannosta vastaava Jones lisää.

– Itse innostuin ajatuksesta edistää livemusan tarjoamista koronan aikanakin ja yleensä jos innostun jostain, asioita tapahtuu nopeasti. Pari päivää taisi mennä tuosta ensimmäisestä puhelusta siihen, että SemiLiven ensimmäinen oikeasti toimiva luonnos oli olemassa. Muistan kyllä, että nuo pari päivää oli aika ympäripyöreitä, eli taisi mennä yötä myöten väsätessä sitä. SemiLiven teknisestä toteutuksesta vastaava Riku kuvailee omaa urakkaansa.

SemiLiven vuoteen on mahtunut laaja kattaus kulttuuria sen eri muodoissa, mutta parhaiten mieliin on jäänyt ensimmäisen keikan jännitys sekä kolmelta yöllä järjestetyt Lost Societyn ja Amorphisin keikat. SemiLivellä oli osansa myös Johanna Von Hertzenin levyjulkkareihin, joiden peruutumisesta koko striimausajatus lähti.

– Muistan elävästi, kun etätoimistoltani käsin tein hommia Lost Societyn ensimmäisellä keikalla. Aurinko alkoi Suomen aamuyöllä nousta uuteen päivään, metallimusa soi striimissa ja ihmiset ympäri maailman fiilistelivät sitä virtuaalisesti somessa ja Chateissa. Siinä mietiskelin itsekseni, että tässä tehdään muuten nyt jotain isoa ja siistiä. Vain reipas viikko tuosta, Sonata Arctica soitti akustiset keikat SemiLivessä ja muistan Zoom-yleisön olleen menestys näillä kahdella keikalla. Hostina liikutti suuresti huomata fanien yhteisöllisyys. Keskustelu jatkui toisen keikan jälkeen niin, että lopulta kolmannella tunnilla päädyin antamaan host-oikeudet yhdelle faneista ja jätin heidät hengaamaan keskenään. Liekö vieläkin ovat siellä Zoomissa? Sisällöntuotannon parissa työskentelevä Senni pohtii.

SemiLiven tavoitteet olivat korkeita jo ensimetreillä. Haaveena oli olla maailmanlaajuinen yhteisö ja kansainvälisyys, joka oli jo alusta asti ehdotonta SemiLivelle.

– Olen tuhat kertaa miettinyt, että voi jospa olisin tiennyt. SemiLive tuntuu elämäntyöltä, lempilapselta ja potentiaalia täynnä olevalta konseptilta. Se on myös ehdottomasti vaativin ja työntäyteisin projekti, jossa olen ollut mukana, mutta sehän vaan sopii haasteista nauttivalle tuottajalle! Johanna kertoo.

– Kokemus tapahtuma- ja mediamaailmasta on urani aikana opettanut minulle, että vain muutos on pysyvää. Kun aloitimme toiminnan en oikeastaan edes miettinyt mihin se johtaa, sillä tiesin että moni asia tulee vaikuttamaan siihen mihin palvelu kehittyy. Innovaatio on luonteeltaan reaktiivista muutosta, joten vaikka matka on ollut tietenkin jatkuvasti yllättäviä käänteitä täynnä, se ei missään vaiheessa ole ollut yllättävää. Jones sanoo.

– Kyllä minä kuvittelin, että se tässä pisteessä olisi. Itseasiassa odotin, että homma olisi levähtänyt isommaksi paljon nopeammin, mutta pikkuhiljaa on kuitenkin realismi minutkin tavoittanut ja nykyään palvelua kehitetään pää vähemmän pilvissä. Riku lisää.

– Koko vuoden takainen kevät ja matka sieltä tähän on ollut uskomattoman antoisaa varmasti koko meidän SemiLive-tiimillemme. Luulen, ettei meistä yksikään osannut ajatella sitä, missä pisteessä ylipäätään maailman tilanteen suhteen oltaisiin nyt, livestriimaukset ovat tulleet jäädäkseen. Senni toteaa.

SemiLiven tulevaisuudelta odotetaan uusia mielenkiintoisia projekteja ja striimauskentän kehitystä. SemiLive haluaa kehittää tapoja tukea entistä paremmin kulttuurin tekijöitä ja inspiroida ihmisiä. Näin syntymäpäivien alla SemiLive haluaa kertoa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen, että SemiLive on avoin ideoille ja haluaa kuulla toiveita ja palautetta palveluihin liittyen, unohtamatta kulttuuripalveluiden tukemista.

– Asiakkaita haluan kehottaa kuluttamaan Suomalaista kulttuurituotantoa, mutta myös rohkeasti olemaan vuorovaikutuksessa SemiLiven kanssa ja kertomaan miten striimialusta voisi parhaiten palvella juuri sinua. Tarkoituksena on tuoda lisäarvoa juuri yleisömme elämään ja kulttuurinautintoon, yhdessä pääsemme nopeinten perille. Jones toteaa.

– Meillä on tiiminä jo hyvä kokemus striimaamisesta ympäri maailmaa. Hybriditapahtumat ja etäkoulutukset ovat tulleet jäädäkseen, ja SemiLiven alusta on loistava paikka toteuttaa niitä! Johanna aloittaa.

SemiLiveä ei koskaan tehty kilpailemaan livetapahtumien kanssa. Me (lähes kaikki musiikkitaustan omaavat) semiliveläiset olemme taatusti ensimmäisten joukossa rokkaamassa festareilla, kun se on mahdollista. Kehittäessämme palvelua ajattelemme aina ensisijaisesti yleisöä, joka muutenkin haluaa syystä tai toisesta nauttia sisältönsä pääosin verkon välityksellä.

Se on vähän sama kuin että joskus haluaa mennä ravintolaan, joskus kokkailla itse ja joskus woltata ruuan kotiin. Joskus välimatka, terveydentila tai muu asia tekee keikalle pääsemisestä mahdotonta.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="38504"]

Hans Välimäki ja SemiLive aloittavat yhteistyön! Näin ollen SemiLiven palvelutarjonta laajenee entisestään, tällä kertaa virtuaalisten kokkikoulujen muodossa. Hans Välimäki on suomalainen huippukokki, jonka on tuttu kasvo monista televisio-ohjelmista. Hänet on nähty muun muassa Kuppilat kuntoon, Hans Välimäki!, Hansin matkassa ja Top Chef Suomi -ohjelmissa.

Hansin kotona -niminen virtuaalinen kokkikoulu starttaa kiirastorstaina 1.4. SemiLiven jakelussa. Siinä valmistetaan pääsiäiseen sopivia ruokia yhdessä Hansin kanssa.

Kokkikoulu jokaiseen kotiin

SemiLive haastatteli Hans Välimäkeä sekä tuottaja Santtu Palmia tulevasta kokkikoulusta. Hans kertoo, että idea virtuaalikokkauksesta on ollut läsnä koko korona-ajan.

– Virtuaaliset kokkikoulut ovat tuttu juttu jo viime keväältä, jolloin tein 22 striimiä ISTV:lle kotoa käsin, Hans kertoo.

- Silloin muutamat ihmiset kyselivät, olisiko mun mahdollista tehdä tällaista palvelua. Katsojien toive toteutui, ja olimme itse asiassa ensimmäisiä tai ainakin ensimmäisten joukossa, jotka tekivät virtuaalista kokkikoulua Suomessa.

- Olemme kehittäneet konseptia ja nyt perheet, yksittäiset kotikokit ja vaikka kaveriporukat pääsevät yhdessä ruuanlaittoon.

Hans ja Santtu panostavat siihen, että kaikki saisivat mukavan ja ruuantäyteisen hetken näinä muuten ankeina aikoina.

– Kokkikoulun ideana on olla nimenomaan kiva kokemus, jonka lomassa syntyy helposti ja turhia hösläämättä hyvää ruokaa, Santtu selittää.

Saatavilla olevat ja kohtuuhintaiset raaka-aineet

Hans ja Santtu haluavat luoda kokkikoulukokemuksen, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua. Raaka-aineet ovat sellaisia, että niitä on helposti saatavilla lähikaupoista ja hinnatkin pysyvät kohtuullisena.

– Ideana on, että livestriimi kestää maksimissaan puolitoista tai kaksi tuntia. Me ei haluta kokemuksesta missään nimessä liian monimutkaista tai pitkäveteistä.

– Pyritään siihen, että tiskivuoret pysyvät kurissa, tunnelma rentona ja tekeminen mielekkäänä alusta loppuun. Tässä konseptissa mielenkiintoista on sekin, kuinka voidaan tehdä jotain uutta tavallisista raaka-aineista, Hans kertoo.

– Tehdään rauhassa ja ilman kiirettä, Santtu täydentää.

Osallistujat saavat kauppalistan ennakkoon ja reseptit itselleen

– Koulutuksesta jää kaikille osallistujille striimin aikana valmistettavien ruokien reseptit. Mun mielestä resepti on opittu silloin, kun se jää takaraivoon kytemään, ja jossain vaiheessa huomaa muokkaavansa sitä omien mieltymystensä mukaiseksi. Mikään resepti ei ole täydellinen, vaan niiden täytyy olla sellaisia, jotka elävät ajan mukana.

– Jos striimin jälkeen mukana olleilla on hyvä mieli ja lautasella maittavaa ruokaa, olemme onnistuneet, Santtu lisää.

Ensimmäistä Hansin kotona -striimiä varten Hans on luonut pääsiäisestä inspiraation saaneen menun: Alkuun lohisashimia, pääruoaksi lammas ”iskender” ja jälkiruuaksi paistettua suklaamoussea. Jokainen lipun kokkikouluun ostanut saa hyvissä ajoin, viikkoa ennen tarkan ostoslistan sekä reseptin.

- Ruokakaupassa kannattaa käydä paria päivää ennen kiirastorstain striimiä, etteivät tuoreet raaka-aineet ehdi mennä huonoksi, Hans muistuttaa.

- Eikä muuten hätää, jos pääsiäistorstai ei onnistu aikataulun puolesta, Hansin kotona -striimin voi katsoa jälkikäteen sellaisena ajankohtana, kun se itselleen paremmin sopii, Santtu lisää.

Liput myynnissä 12.3. alkaen Hansin kotisivuilla!

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="38419"]

Perjantaina 26.2. SemiLive täyttyy jazzmusiikista, kun saksofonisti Jukka Perko esittää juhlakonsertin Charlie Parkerin merkkivuoden kunniaksi, jonka musiikkityylistä hän inspiroitui jo nuorena. Haastattelussa Perko kertoo jazztaipaleestaan ja odotuksistaan perjantain keikkaan.

– Valitsin saksofonin soittimekseni sattumalta. Kuuntelin nuorena levyjä missä saksofonia soitettiin ja se oli sellainen sattumanihastus. Saksofonin kautta kiinnostuin myös jazzmusiikista ja eniten minua sykähdytti jazzmuusikoiden tapa soittaa saksofonia. Sen instrumentin kautta pääsin genreen kiinni. Musiikki on perheessäni muutenkin ollut aina osa arkea. Kuunneltiin sitä sitten levyiltä tai radiosta, joten varhaisimmat muistoni musiikista vievät lapsuuteni ensimmäisiin muistoihin. Kotona aina kuunneltiin tai soitettiin jotain. 

Jukka Perko on erityisen tunnettu jazzpiireissä Charlie Parkerin tyylisestä musiikistaan ja on saanut lempinimen Little Bird Parkerin lempinimeen verraten. Perkolla on kuitenkin myös muita esikuvia Parkerin lisäksi.

– Uskon että jokainen, joka on kuunnellut Charlie Parkerin musiikkia tajuaa, että siinä on sitä jotain. Piti sitten jazzmusiikista tai ei. Parkerin musiikki on hyvin voimakasta ja se jotenkin herättää todella lahjakasta improvisointia. Parkerin musiikki on kiinni hetkessä ja se puhuttelee kuulijaa. Lisäksi mielestäni se on erittäin taitavaa teknisesti, ja äärimmäisen kekseliästä musikaalisesti. Vaikka Parker edustaa sen tietyn ajan jazztyyliä, koen sen silti hyvin ajattomaksi.

– Little Bird -lempinimeni ei ole ehkä niin kunniallinen kuin voisi kuvitella. Toisaalta se mairittelee mutta toisaalta jokainen, joka soittaa saksofonia tai jazzia tietää, että jää aina kauas Parkerista ja koen näin itsekin. Nuorena miehenä lempinimi tietenkin kannusti ja auttoi ymmärtämään, että jazzmusiikissa on järkeä ja olen hyvä siinä mitä teen ja tätä kannattaa jatkaa. Se tuntui silloin hyvältä, vaikka tiesin jo silloin, ettei lempinimi ole totuudenmukainen. Mutta tietenkin sen ottaa vastaan positiivisena kannustimena. 

– Parkerin lisäksi voisin nimetä kaksi esikuvaa. Toinen näistä on Paul Desmond, joka on tullut tunnetuksi kappaleestaan ”Take five” Hän on hyvin persoonallinen soittaja ja suuri vaikuttaja. Toisena voisin mainita Jan Garbarekin, joka on ollut tärkeä esikuva minulle. Hän on norjalainen soittaja monissa merkityksellisissä jazzlevytyksissä ja Keith Jarretin kokoonpanoissa. Hän luottaa hyvin paljon omaan soundiin ja siinä on sellainen pohjoismaalainen ulottuvuus läsnä.  

Seuraavaksi keskustelu siirtyi jazzmusiikkiin ja sen tulevaisuuteen, minkä Perko näkee valoisana.

– Kyllä minä uskon, että jazzmusiikille riittää ystäviä ja harrastajia, mutta myös niitä, jotka sitä rakastaa kuunnella ja soittaa. En usko, että jazzista tulee koskaan mitään valtavirran musiikkia, vaikkakin aina silloin tällöin putkahtelee soittajia, jotka tekevät jazzia suuremman yleisön tietoisuuteen. Sanoisin että jazzin tulevaisuus on valoisa. Se säilyy elinkelpoisena ja terveellä tavalla määrittelee itsensä uudelleen aina tasaisin väliajoin. Sen avulla jazzmusiikki pysyy elossa.

– Itse olen sellainen ihminen, joka rakastaa perinteitä ja niiden ympärille rakentuvia kokonaisuuksia, niin tietenkin toivon, että myös tulevaisuudessa riittää ihmisiä, jotka suhtautuvat intohimolla jazzperinteiden ylläpitämiseen ja antaa elämäänsä, aikaansa sekä lahjakkuuttaan niiden elossa pitämiseen. Se on minusta tärkeää, kuten myös uusien ideoiden kehittäminen. Toivon että jazzkulttuuri olisi laaja ja vahva, jotta näihin molempiin jazzgenreihin riittäisi tekijöitä.  

Perko ehti myös muistelemaan jazzuraansa ja ystäviään jazzin parissa.

Nyt tekee mieli kertoa juttu mikä ei liity mitenkään soittamiseen tai keikalla olemiseen – Perko aloittaa.

– Muistelin juuri viikonloppuna vaimoni kanssa, kun olin 19-vuotiaana Dizzy Gillespien bändissä. Olimme Andorrassa keikalla kiertueen yhteydessä ja meillä oli hetki vapaa-aikaa. Lähdin siinä Dizzyn kanssa ostoksille ja hän sai minut suostuteltua ostamaan itselleni aivan liian kalliin kellon. Siinä sitten kahvia juodessamme sanoin Dizzylle, että pitäisi äidilleni ja isällenikin ostaa joku tuliainen täältä kiertueelta. Siihen sitten Dizzy vastasi: ”Minä tiedän mitä sinun pitää ostaa. Sinun pitää ostaa sähköhammasharja. Siten joka aamu, kun vanhempasi pesevät hampaita, he muistavat kuinka kiva poika heillä on.” Ja niin me lähdimme ostamaan sähköhammasharjaa. 

– Minulla on jazzpiireissä ystäviä, joiden kanssa olen soittanut pitkään. Heistä on kasvanut minulle niin sanotusti veljiä, joten en pidä heitä kollegoinani, vaan meille on kehittynyt syvempi yhteys. Soitin aikoinaan paljon Severi Pyysalon kanssa ja meillä oli todella hauskaa soittaa yhdessä ja koimme uskomattomia hetkiä hänen kanssaan. Viime vuosien aikana olen soittanut enemmän Teppo Mäkysen kanssa. Olemme soittaneet yhdessä enemmän tai vähemmän jo vuodesta 1996 ja hänen kanssaan on aina jotenkin mieltä kirkastavaa soittaa. 

Lopulta puhe siirtyi perjantain 26.2 keikkaan.

– Kuvailisin perjantain keikkaa mielenkiintoiseksi. Minusta huippukeikka lähtee aina sellaisesta rennosta suorituksesta, mutta toisaalta näin korona aikaan, kun keikkoja ei ole ollut, se muodostaa enemmän odotuksia tulevasta keikasta. On mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, kun on sellainen ilo ja into muutenkin, kun pääsee pitkästä aikaa soittamaan. Kaiken lisäksi päästään vielä soittamaan Parkerin tuotantoa, joka on aina itselle sellainen tietynlainen herkkupala. Perjantain keikka tulee ainakin meille olemaan merkityksellinen ja mahtava ja uskon että se näkyy myös katsojille. Kannattaa tulla katsomaan, miten jätkät ovat innoissaan. Se ei ole enää itsestään selvää, että nyt ollaan livekeikalla. Se on kaikkea muuta.

Liput ja lisätiedot keikasta.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="37735"]

Suursuosioon nousseen pop-kantelettaren Ida Elinan ja kapellimestari Teemu Hämäläisen yhteisesti loihtima joulukonsertti tempaa kuulijansa pehmeän ja valkoisen joulun tunnelmaan. Perinteiset ja uudemmat joululaulut saavat Ida Elinan kantelesovituksina ja Mikkelin kaupunginorkesterin yhteistulkintana uudistuneen musiikillisen ilmeen. 

Ida Elinalle rakennetun uniikin sähkökanteleen erilaiset rytmiset mahdollisuudet perinteisen soinnin rinnalla tuovat uutta väriä joululauluihin. Hänen soinnikas ja tumman soulahtava tulkintansa täydentää konsertin kokonaisuutta. Ida Elinan uniikissa ja perkussiivisessa kanteleensoittotyylissä yhdistyvät sujuvasti niin räväkkä pop kuin arkinen perinnemusiikkikin.

Haastattelimme Ida Elinaa torstaina 10.12. striimattavasta joulukonsertista. Striimatut konsertit ovat tulleet tutuiksi Ida Elinalle, joka pääsi esiintymään muun muassa historiallisiin, etänä järjestettyihin Linnan juhliin.

– Hämmästyin kovasti, kun kaikkien artistien joukosta minut pyydettiin yhdeksi esiintyjistä. Se oli kunnia ja hieno kokemus, josta tuli paljon hyvää palautetta.

Striimikonserteista puuttuu oikea yleisö ja heidän reaktionsa, mutta Ida Elinan mielestä niissä on myös jotain hauskaa.

– Se on vähän kuin kuvattaisiin yhtä keikan mittaista musiikkivideota. Toisaalta tunnelma on vähän samanlainen kuin televisiossa – asiat menevät kuten menevät, hän pohtii.

Ida Elina uskoo torstaina lähetettävän, tallenteeksi jäävän konsertin olevan lopputulokseltaan upea ja raikkaan kuuloinen.

– Luvassa on jotain sellaista, mitä ei juuri koskaan kuule! Kanteleen ja jousiorkesterin yhdistelmä on todella harvinainen. Lisäksi meillä on sellainen työnjako, että mä hoidan kanteleella rytmipuolta, ja jousiorkesteri maalaa ja soittaa jopa ehkä perinteistä poikkeavasti!

Konsertin ohjelmisto on rakennettu yhteistyössä kapellimestari Teemu Hämäläisen kanssa. Hänen uransa alkoi viulustina, ja kapellimestari-opintojen myötä työt ovat siirtyneet etenevissä määrin orkesteripultista kapellimestarin korokkeelle. Teemu Hämäläinen toimii Sinfonietta Fortisin taiteellisena johtajana ja pääkapellimestarina.

– Kappaleet päätettiin yhdessä, ja siellä on myös monta omaa suosikkiani. Odotan kovasti muun muassa White Christmasia, jossa soitan itse asiassa jotain muuta soitinta, kuin kanteletta, Ida Elina paljastaa lopuksi.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="33409"]

Torstaina 3.12. Mikkelin kaupunginorkesterin konsertin solistiksi saapuu savonlinnalaislähtöinen sopraano Päivi Pylvänäinen. Pylvänäinen on valmistunut Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta erinomaisin arvosanoin keväällä 2015. Pylvänäinen on tehnyt useita merkittäviä rooleja kotimaisilla oopperalavoilla. Suuren yleisön tietoisuuteen hän nousi kiitetyllä nimiroolillaan Ilkka Kuusiston Aino Ackté -oopperassa.

Ohjelma rakentuu suomalaisten Toivo Kuulan ja Oskar Merikannon laulujen sekä Puccinin ooppera-aarioiden varaan. Ohjelmassa kuullaan lisäksi Erkki Melartinin Serenadi jousiorkesterille sekä Puccinin jousiorkesteriteokset Crisantemi, Tre Minuetti ja Scherzo. Konsertin johtaa konserttimestari Jyrki Lasonpalo. SemiLive haastatteli Päivi Pylvänäistä konsertista ja tulevaisuudesta.

– Vuosi on ollut tosi haastava, maaliskuusta alkaen. Onneksi ehdittiin tehdä Carmen Tampereen oopperassa, sen jälkeen arki muuttuikin totaalisesti. Lähtökohtaisesti kaikki työt ovat siirtyneet ainakin vuodella eteenpäin, niin kuin monella muullakin tällä alalla, kertoo Päivi Pylvänäinen.

– Tänä vuonna olen entistä enemmän keskittynyt pitämään huolta itsestäni laulajana. Yksin puurtamiselle on paikkansa, mutta sitä aikaa on ollut nyt aika paljon. Siksi olikin ihana fiilis päästä treenaamaan orkesterin kanssa tätä konserttia varten, ja tietenkin esiintymään torstaina.

Pylvänäinen näkee myös valoa tunnelin päässä: – Jos jotain hyvää tässä ajassa on, niin ollaan opittu, että Zoomin välityksellä voi ottaa laulutunteja ympäri maailmaa ja kommunikoida kollegojen kanssa. Siitä on tullut arkipäiväisempää.

Torstaina kuultavista kappaleista Päivi Pylvänäinen kertoo osan olevan tuttuja jo vuosien takaa. Esimerkiksi O mio babbino caro (oopp. Gianni Schicchi) ja Quando m’en vo (oopp. La Boheme) ovat olleet Pylvänäisen ohjelmistossa jo pitkään.

– Tuijotin tulehen kauan on koskettanut lähiaikoina. Sen tunnelma sopii syksyiseen fiilikseen, ja tilanteeseen liittyvään pieneen alakuloon. Siitä siirrytään toiveikkaampaan Aamulauluun, jota lauloin jo nuorena tyttönä, kertoo Pylvänäinen.

Ensi kevään suunnitelmien hän kertoo edenneen jo pitkälle – tulossa on muun muassa musiikki-iloittelu Hajuvettä ja lihapullia, jossa hän esiintyy yhdessä näyttelijä-laulaja Maria Lundin kanssa. Lavalla nähdään myös upeat muusikot Anu Kosonen ja Elisa Järvelä. Luvassa on hauska ja monipuolinen esitys naisten elämästä. Käsikirjoitus on työryhmän sekä esityksen tuottajan Kalle Pylvänäisen käsialaa.

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="32835"]

Tuska Utopian ensimmäisen kauden viimeisessä jaksossa matkataan Pälkäneelle, jossa sellometallin armoitettu sanansaattaja Apocalyptica tunnelmoi Pyhän Mikaelin kirkon raunioissa. Jakso saa ensi-iltansa perjantaina 27.11.2020 klo 21, ja katseluoikeus on voimassa 48h. Haastattelimme Apocalyptican Eicca Toppista tästä spektaakkelimaisesta konsertista ja yhtyeen tulevaisuuden suunnitelmista.

Mitä Apocalyptica ja sen jäsenet työstävät juuri nyt?

– Olemme valmistautuneet ja Tuska Utopia -shown julkaisuun (miksanneet yms.). Sen rinnalla ollaan tehty paljon myös omia juttuja, mutta viime viikko vietettiin bändin kanssa brainstormaten, mitä tehdä seuraavaksi. Vaikka tilanne ei näytä hyvältä keikoille pääsemisen suhteen, meillä on onneksi paljon muita suunnitelmia ja tuleva talvi näyttää jännittävältä ja työntäyteiseltä. Me kerromme uutisia heti, kun suunnitelmat etenevät...

Photo: Anastasia Pajanen

Millaista Tuska Utopia -jakson kuvaaminen ja tuotanto oli? 

–  Tämä oli upea mahdollisuus tehdä jotain inspiroivaa näinä aikoina. Teimme muutaman striimin aiemminkin tänä vuonna, ja tässä oli mielenkiintoinen lähestymistapa ja iso ammattilaistiimi, joka osasi luoda jotain uutta. Puitteet olivat upeat, kirkon rauniot ja erinomainen valaistus loivat erityisen ilmapiirin. Vaikein osuus oli sää, kun aurinko laski ja massiivinen kosteus laskeutui ja pysähtyi seinien sisälle. Ilma oli siis käytännössä jäätä. Selloilla on taipumus muuttua paljon lämpötilan ja kosteuden mukaan, ja jäinen ilma on pahinta myös lihaksille ja erityisesti sormille. Siitä huolimatta meillä oli todella hauskaa!

Miten kuvailisit konserttinne kuvauspaikkaa, Pyhän Mikaelin kirkkoa?

–  Kirkon rauniot tuntuivat kirkon ja linnan yhdistelmältä. Luulen, että tällaiset muinaiset muurit, jotka ovat täynnä yksityiskohtia ja rakennetta, kertovat joitain tarinoita ja jakavat viisautta. Ne ovat nähneet myös sekä kauheita, että hyviä asioita. Tällainen maadoitettu energia antaa mielestäni täydellisen ympäristön musiikillemme.

Mitkä ovat lempipaikkojasi maailmassa?

– On aika mahdotonta nimetä tiettyä, koska planeettamme on täynnä kauneutta ja paikkoja, jotka ovat upeita omalla tavallaan. Rakastan luontoa, joten pidän paikoista joissa se on vahvasti läsnä. Lappi, Norjan vuoret, Alpit, Kallivuoret, meri ja viidakko Meksikossa ja Etelä-Amerikassa. Olen onnekseni saanut tutustua lämpimiin ja välittäviin ihmisiin käytännössä joka puolella maailmaa.

Mitkä ovat parhaat asiat Suomessa? 

– Suomalaiset ovat aika hyviä ottamaan asiat sellaisena kuin ne ovat, ilman mitään ylimääräistä. Pidän siitä, että voin luottaa siihen mitä toinen sanoo tai tekee. Meillä on myös paljon kaunista luontoa, raikasta ilmaa, tuoretta ruokaa, turvallinen yhteiskunta, luotettava hallitus ja niin edelleen.

Millaisena näät livestream-konserttien tulevaisuuden?

– Mielestäni se on hyvä tapa tehdä siistejä juttuja ja tavoittaa faneja ja yleisöä välillä. Se ei kuitenkaan voi koskaan korvata sitä oikean yhteyden taikaa artistin ja yleisön välillä. Livestriimit toimivat kuin kipsinä kunnes päästään taas oikean toiminnan pariin, ja sen jälkeen ne voivat jäädä livejen rinnalle.

Miksi KAIKKIEN tulisi katsoa tämä pian saatavilla oleva konsertti?

– Koska se on yksinkertaisesti upea! Syvällistä ja tunteellista musiikkia, intensiivinen ja sielukas esiintyminen, miksaus, dekoraatio, kuvaus ja editointi yhdistettynä ja tuotettuna erittäin ammattitaitoisesti. Yksinkertaisesti mahtavaa!

Apocalyptica @ SemiLive 27.11.2020

[simple-comments border="false" auto_load="true" post_id="32029"]
0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjä
      Aktivoi lahjakoodi